Исследование геодинамики зоны сопряжения
Балтийского щита с Восточно-Европейской платформой по данным ГНСС-наблюдений
© В. Л. Горшков1,2, А. В. Мохнаткин1,2, С. Д. Петров2,
С. С. Смирнов1,2, Д. А. Трофимов2 , Н. В. Щербакова1,2
1ГАО РАН, г. Санкт-Петербург, Россия,
2СПбГУ, г. Санкт-Петербург, Россия
Аннотация:
По данным наблюдений 1993–2014 годов на 28 перманентных ГНСС-станциях, охватывающих бассейн Финского залива, исследована геодинамика региона. Данный регион интересен с геодинамической точки зрения как зона сопряжения древнейших геологических форм Балтийского щита и осадочного чехла Восточно-Европейской платформы. Ряды положений ГНСС-станций были вычислены с помощью пакета GIPSY6.3 с использованием стратегии РРР и исправлены за нагрузочные эффекты атмосферы. По этим рядам было получено поле скоростей станций, использованное в дальнейшем для оценки деформаций региона. Полученное поле деформаций характеризуется слабым, до 3 нанострейн в год, сжатием в направлении с северо-запада на юго-восток.
Ключевые слова:
ГНСС, геодинамика, Балтийский щит, Евразийская плита, поле деформаций, пакет GIPSY-OASIS.
The Baltic Shield and the East-European Platform
Coupling Area Geodynamics from GNSS Observations
V. L. Gorshkov, A. V. Mokhnatkin, S. S. Smirnov, S. D. Petrov,
D. A. Trofimov, N. V. Scherbakova
Abstract:
The data which was obtained from 1993 to 2014 by 28 permanent GNSS-stations around the Gulf of Finland were used to study geodynamics of this region. It was the first case of using the data from the St. Petersburg Urban Planning and Architecture Committee?s stations. Geodynamics of this region is interesting because it is a very old geological transition zone between the Baltic Shield and the East European Platform. The PPP strategy of GIPSY 6.3 was used for calculation of the station position time series which were corrected with consideration of the atmospheric loading effects. The station velocities were used to assess the strain field of this region. The strain field was estimated by the algorithm that considers at predetermined points the strain tensor as the symmetric part of the velocity gradient. Strain components were found on the basis of the Least square method and the smoothing covariance function. The velocity vectors of stations referred to the Baltic shield demonstrate a small local rotation of the Baltic Shield in the counterclockwise direction with respect to the East-European platform. The strain field has a weak (less than 3 nanostrain/year) compression in the direction from the northwest to the southeast.
Keywords:
GNSS, GIPSY-OASIS, geodynamics, Baltic shield, Euro-Asian plate, strain field.